یکی از رایج ترین سوالات ماهیگیری در مورد انتخاب طعمه این است: طعمه واقعی یا طعمه های مصنوعی؟ در واقعیت ، هیچ پاسخ یکسانی برای این معضل همیشگی وجود ندارد. هر روشی برای صید ماهی نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد و هر کدام برای شرایط مختلف ، محیط ها ، گونه های هدف و سطح تسلط ماهیگیر مناسب تر است. بیایید به مزایا و معایب طعمه واقعی در مقابل پیشنهادهای تقلبی نگاهی بیندازیم!

با نگاهی به مجلات ماهیگیری ، کتابها ، فیلم ها و نمایش های تلویزیونی ، راحت می توان تصور کرد که ماهیگیری با لور، سبک غالب ماهیگیری تفریحی در سراسر جهان است. مطمئناً ، ماهیگیری با لور سهم عظیمی از پوشش رسانه ای را دارد. با این حال ، این برداشت بسیار دور از واقعیت است. روز به روز ، ماهیگیران بیشتر از طعمه های طبیعی بجای طعمه های مصنوعی( لور) استفاده می کنند. تعصب شدید رسانه های ماهیگیری نسبت به استفاده از لور و روش فلای فیشینگ بازتاب روشنی از ترجیحات شخصی اکثر نویسندگان و مجریان است ، نیازی به ذکر و تصدیق تمایل به لور و فلای فیشینگ برای تولید درآمد بیشتر از ماهیگیری با لور نیست.

همچنین یک باور گسترده وجود دارد که به دست آوردن “دانش ” ماهیگیری یک سیر تکاملی رو به بالا را دنبال می کند ، که در آن بسیاری از مبتدیان با طعمه شروع می کنند ، به سراغ لور ها می روند و حتی بعداً با افزایش سطح مهارت های خود ، روش ماهیگیری فلای را شروع می کنند. در این قاب یک قضاوت تقریباً اجتناب ناپذیر در مورد ارزش نسبی یا شایستگی هر سبک ماهیگیری وجود دارد.در یک سلسله مراتب غیررسمی اما ریشه دار ، ماهیگیری با روش فلای معمولاً به عنوان اوج این ورزش و تا حدی برتر از ماهیگیری با لور قلمداد می شود ، در حالی که صید با طعمه زنده در آخرین مرتبه قرار دارد. در انگلیس ، این توهین به چپاول گرایی با استفاده از توصیفات ارزشمند مانند “بازی و صید ماهیان درشت جثه ” برای توصیف رشته های مختلف بیشتر تقویت می شود.

در حقیقت ، با تحمیل چنین سیستم طبقاتی قدیمی به دنیای ماهیگیری ، چیزی بدست نخواهد آمد. هر سبک از ماهیگیری نقاط قوت و ضعف خود را دارد و تخصص در هر روش نیاز به تمرین  و مهارت دارد. ما باید به همه آنها اهمیت بدهیم!

شناخت فنون ماهیگیری
با توجه به موضوعات گفته شده ، هیچ شکی وجود ندارد که بهترین و موفق ترین ماهیگیران همیشه کسانی هستند که ماهی ها را با طعمه طبیعی به دام می اندازند. ماهیگیری با طعمه زنده اصول كامل این ورزش: از جمله اینکه غذاهایی كه ماهی ها ترجیح می دهند بخورند ، جایی كه ماهی ها انتظار دارند این مواد غذایی را پیدا كنند و چگونه و چه وقت ماهیان آنها را شكار می كنند، را به ماهیگیران تازه کار آموزش می دهد. چه یک ماهیگیر با طعمه زنده باشید و چه سعی در استفاده از طعمه مصنوعی و لور و یا حتی ماهیگیری فلای داشته باشید ، درک اصول اساسی این ورزش شما را در جایگاه بسیار خوبی قرار خواهد داد.

در کل ، پیدا کردن ، جمع آوری یا گرفتن طعمه زنده توسط خودتان بهتر از خریدن طعمه از مغازه لوازم ماهیگیری است. این کار درس های زیادی با خود دارد. جمع آوری طعمه به یک ماهیگیر مقدار زیادی در مورد محل زندگی مواد غذایی ماهی ، نحوه رفتار آنها و شکل ظاهری آنها آموزش می دهد. حتی اگر شما به دنبال تلاش برای ماهیگیری با طعمه مصنوعی(لور) یا فلای فیشینگ بروید ، این درس ها برای شما بسیار ارزشمند خواهد بود … و حتی اگر نخواهید این کار را بکنید ، با گرفتن طعمه زنده خودتان، قطعا در هزینه های زیادی صرفه جویی خواهید کرد!

شکار و به دام انداختن

از بسیاری جهات ، ماهیگیری با طعمه زنده شبیه شکار است ، در حالی که ماهیگیری با طعمه مصنوعی بیشتر شبیه به دام انداختن است. به عبارت دیگر ، ماهیگیر طعمه‌های زنده خود (قلاب های طعمه دار) را در آب می اندازد و منتظر می ماند تا ماهی به آنها برخورد کند. در مقابل ،ماهیگیر با طعمه مصنوعی می تواند منطقه بیشتری را در مدت زمان کمتری با طعمه خود تحت تاثیر قرار دهد. مانند یک شکارچی که از تفنگ یا کمان استفاده می کند ، در ماهیگیری با لور یا ترولینگ، ماهیگیر بطور مستمر ماهی را جستجو می کند، و درواقع طعمه های او مانند گلوله ها و تیرها هستند.

بدیهی است که این دو رویکرد کاملاً متفاوت ، از نظر جذابیت، برای ماهیگیران مختلف با نقاط قوت و ضعف نسبی و در شرایط متغیر دارای اختلاف نظر خواهد بود. در کل “بهترین روش” وجود ندارد ، فقط انتخاب بهتر در هر روزی متفاوت است.

بهترین زمان برای استفاده از طعمه زنده:
▪️در شب
▪️هنگام آموزش دادن به تازه کاران و کودکان
▪️ وقتی آب گل آلود یا غیر شفاف است .
▪️وقتی هوا خیلی سرد است.(ماهیگیری در پریاچه های یخ زده)
▪️ هنگام هدف قرار دادن گونه های گیاهخوار و همه چیزخوار
▪️ هنگامی که پیدا کردن وعده غذایی برای ماهی مهم است.

بهترین زمان برای استفاده از طعمه مصنوعی (لور):

▪️در بیشتر ماهیگیری های ورزشی (صید و رها سازی)
▪️ در جایی که “ماهی های مزاحم” سایز کوچک و غیر هدف بسیار زیاد هستند
▪️در آب‌های شفاف
▪️در آب‌های گرمتر
▪️برای ماهی های تهاجمی و درنده
▪️ در آب‌هایی که “فقط طعمه مصنوعی” یا “فقط فلای فیشینگ و لور ” مجاز هستند.

بهترین ویژگی های طعمه زنده:

▪️ طعمه زنده در گول زدن بیشتر ماهی ها بسیار موثر است.
▪️ طعمه های زنده معمولاً ارزان هستند (اگر خودتان بگیرید، رایگان است.)
▪️ می توانید قلاب با طعمه را در آب بیاندازید، چوب ماهیگیری خود را روی پایه بگذارید و منتظر شوید تا ماهی به سمت شما بیاید!
▪️ طعمه باقی مانده را می توان به محیط طبیعی خود بازگرداند یا برای استفاده در آینده به خانه برد و منجمد کرد.
▪️ بسیاری از ماهیها هنگام خوردن طعمه زنده قلاب گیر میکند و به دام می‌افتند. بنابراین ، دانستن اینکه دقیقاً چه موقع باید قلاب را در دهان ماهی محکم کرد زیاد مهم نیست.
▪️طعمه زنده طیف گسترده ای از گونه های ماهی را در اکثر محیط های آبزی به خود جلب می کند و تقریباً همیشه با طعمه زنده چیزی گیر خواهید آورد!

نقاط ضعف استفاده از طعمه زنده:

▪️ بیشتر طعمه ها برای حفظ حیات و شادابی به یخچال یا یک چاه گردش آب نیاز دارند.
▪️ پیدا کردن و گرفتن طعمه می تواند یک کار کثیف ، دشوار و حتی به طور بالقوه خطرناک باشد.
▪️ بیشتر طعمه ها بد بو هستند! هنگام رفتن به ماهیگیری با طعمه زنده، دست ها ، لباس ها و چرخ و چوب شما نیز بو می گیرند.
▪️ طعمه زنده همه نوع ماهی را به سمت خود میکشد.. ممکن است ماهی های کم اندازه و گونه های غیر هدف را به خود جلب کند.
▪️ صید طعمه زنده آسان نیست و معمولاً نیاز به برنامه ریزی و جستجو دارد.
▪️ استفاده از طعمه زنده اغلب منجر به گیر افتادن عمیق قلاب در ماهی می شود که به راحتی با شانس زنده ماندن ماهی آزاد نمی شوند.

بهترین ویژگی‌های استفاده از طعمه مصنوعی (لور):
▪️ استفاده از لور راحت و سرگرم کننده است! گرفتن ماهی با لور راضی کننده به نظر می رسد.
▪️ ماهیگیری با لور فعالیتی جذاب و دنباله دار است و می توانید مناطق بیشتری از آب را با لور احاطه کنید.
▪️ لورها به طور متوسط ​​ماهی های بزرگتر را صید می کنند و صید غیر جانبی ناخواسته آنها کمتر است.
▪️ لورها تقریباً همیشه ماهی ها را در فک ، لب ها یا دهان قلاب می کنند ، این امر باعث سهولت در گرفتن و آزاد کردن ماهی ها می شود.
▪️ جمع آوری لور می تواند به اندازه ماهیگیری با آن اعتیاد آور (و لذت بخش) باشد!

نقاط ضعف استفاده از طعمه مصنوعی:
▪️ بیشتر لورهای خوب گران هستند و بعضی از آنها بسیار گران هستند!
▪️ بسیاری از طعمه های مصنوعی به راحتی در موانعی مانند سنگ ، درخت یا رشته های علف هرز آب گیر می کنند.
▪️ ماهیگیری با لور نیاز به حرکت مداوم ، مانند پرتاب و جمع آوری نخ یا فعالیت در قایق در حال حرکت دارد.
▪️بسیاری از ماهی ها به لور کمتر از طعمه زنده واکنش نشان میدهند.
▪️ ماهیگیری با طعمه مصنوعی به طور کلی نیاز به لوازم با کیفیت بهتر و مهارت بیشتر از ماهیگیری با طعمه زنده دارد.
▪️ جمع آوری لور می تواند به اندازه ماهیگیری با طعمه مصنوعی اعتیاد آور (و گران) شود!

در نهایت برنده بین طعمه زنده و مصنوعی ..

در تحلیل نهایی ، در مسابقه بین طعمه زنده در مقابل لور نمی توان برنده کلی داشت. هر روش نقاط قوت و ضعف خود را دارد و هر کدام تحت شرایط خاص یا در یک روز خاص برتری خواهند یافت. ماهیگیران باهوش (و موفق) تلاش خواهند کرد تا در هر دو شکل ماهیگیری مهارت داشته باشند!