به نظر من مهمترین رکن در ماهیگیری انتخاب قلاب مناسب با توجه به شرایط و نوع ماهی مورد صیده که بنا به درخواست دوستان عزیز در این پست به این موضوع می پردازم .

من  عکس قلابهای مورد استفاده خودم رو براتون گذاشتم تا بهتر متوجه منظورم بشین،کلا”برای صید هر ماهی قلاب تخصصی ویژه اون ماهی تعریف شده که وابسته به سیستم تغذیه و نوع برخورد ماهی با طعمه هدفه! هوش بالای بعضی از ماهی ها باعث شده صیدشون مشکلتر بشه و این اهمیت قلاب ها رو دو چندان میکنه،

برای مثال برای صید ماهی آمور یا کپور حتما” باید از قلابهای پایه کوتاه استفاده کنیم تا تشخیص قلاب توسط سیستم لامسه و ردیابی این گونه از ماهی های کف خوار که خیلی هم بالاست کاهش پیدا کنه! یا برای صید ماهی های شکارچی مانند اردک ماهی یا سوف برعکس باید از قلاب های پابلند بهره بگیریم! چون برای طعمه زنی و فیکس شدن طعمه به این گونه قلابها نیاز داریم!

رفتار هجومی این ماهی ها(شکارچی) هنگام برخورد با طعمه شکل ، سایز ، تعداد و نوع قلاب ها  رو هم برای ما مشخص میکنه!

رنگ قلابها نیز نقش بسزایی در صید ماهی ها ایفا میکنن،مثلا”نقش رنگهای طلایی براق ، آبی و قرمز در صید ماهی قزل الا در سیستم انتظاری مثل نقش کاتالیزور در مباحث شیمیه! ولی در ماهی کپور و آمور این موضوع برعکس بوده و نباید از رنگهای قابل رویت توسط ماهی استفاده کنیم! و هرچه رنگ قلابها تیره و کدر باشه مناسبتره!

در تصویر بالا من از قلابهای ردیف ۱ در سایزهای ۲ و ۳ که پابلند هم هستند برای شکار ماهی سوف و اردک ماهی استفاده میکنم ( در بعضی موارد این قلابها رو همراه با قلاب سه شاخ بکار میگیرم).

از قلابهای ردیف دوم در سایزهای ۴،۵،۶ (با توجه به نوع و شرایط صید) برای شکار ماهی کپور ، آمور، ماش و زردپر استفاده میکنم که لزوما” باید پاکوتاه باشن!

از قلابهای ردیف سوم در سایز های ۶ و۷ برای شکار ماهی سفید رودخونه ، سفید و کفال دریای شمال استفاده میکنم.

از قلابهای ردیف چهارم در سایز  ۶  فقط برای صید ماهی قزل آلا استفاده میکنم (سیستم انتظاری).

از قلابهای ردیف پنجم در سایز های   ۹و ۸ و۷   برای شکار ماهی کولی ، سیم و مغارچین استفاده میکنم