بیشتر ماهیگیران، طعمه ماهی مصنوعی (لور) یا قاشقک ماهیگیری مورد علاقه خود را دارند و سوگند می خورند که انتخاب آنها بهتر از تمام پیشنهادات دیگر است.
اما رنگ در مورد لور و قاشقک چقدر مهم است؟ خوب ، طبق علم ، خیلی مهم نیست!

آب به تدریج نور طول موج های مختلف را جذب یا مسدود می کند ، به این معنی که وقتی نور خورشید از آب عبور می کند ، رنگ ها یکی پس از دیگری “ناپدید می شوند”. شدت یا روشنایی نور نیز به سرعت در زیر آب کاهش می یابد.

زیرا این جذب نور برای طول موج های طولانی تر (انتهای طیف قرمز ) بیشتر از طول موج های کوتاه تر (انتهای طیف آبی) است، پس تمام رنگ ها با افزایش عمق یا فاصله از طریق آب به سرعت تغییر می کنند.

میزان دقیق بروز این افت رنگ بسته به شدت نور خورشید ، یا اینکه خورشید مستقیماً بالای سر باشد یا در افق باشد ، میزان پوشش ابر و همچنین شفافیت و رنگ خود آب و وجود هر ماده معلق مانند علف های هرز یا پلانکتون ها متفاوت است. حتی در جریانهای اقیانوس کاملاً زلال و دور از ساحل ، کمتر از ۲۵درصد از نور خورشید که به سطح دریا برخورد می کند ، بیش از ۹ متر یا در همین حد نفوذ خواهد کرد. وقتی که به عمق ۹۰ متر برسیم ، نور باقیمانده ممکن است به اندازه ۰.۵ درصد از نور موجود در سطح باشد. به عبارت دیگر آنجا یک مکان بسیار تاریک است! در دریاچه ها و رودخانه های آب شیرین ، این کاهش نور چشمگیرتر است.

همانطور که قبلاً گفته شد ، قرمز اولین رنگی است که در دید ما ناپدید میشود و معمولاً در فاصله ۳.۵  تا ۶ متر  از سطح آب این اتفاق می‌افتد، که این اتفاق در آب کدر با عمق بسیار کمتر است. سپس نارنجی، زرد ، سبز و بنفش از بین می روند. آبی در عمق بیشتری از دیگر رنگ ها محو میشود که این طیف رنگ هم برای چشم انسان قابل مشاهده است و همچنین برای طول موج ماورا بنفش کوتاه تر که بسیاری از ماهی ها می توانند ببینند.

این پدیده تأثیر عمیقی در نوع نگاه ما و همچنین ماهیان در زیر آب دارد. اشیا سفید در زیر آب مایل به آبی یا خاکستری به نظر می رسند ، و در تاریکی تغییر رنگ به آبی یا خاکستری با عمق به سرعت افزایش می یابد. اجسام قرمز از چند متری سطح آب شروع به تغییر رنگ به قهوه ای تیره یا حتی سیاه می کنند. در عمق ۱۲ یا ۱۲.۵متر ، حتی در آب بسیار شفاف و زلال ، به نظر می رسد جهان کاملاً از سایه های خاکستری ، آبی و سیاه تشکیل شده است.

لازم به تأکید است که این از دست دادن یا تغییر رنگهای قابل مشاهده در دو حالت عمودی و افقی یا مورب اتفاق می افتد. بنابراین ، تاثیر تغییر رنگ ۱۲ متر عمق عمودی تقریباً همان تأثیر ۱۲ متر فاصله افقی یا مورب بر روی امواج نور و مشاهده رنگ را دارد. به عبارت دیگر ، یک طعمه مصنوعی (لور) قرمز اگر در عمق ۱۲ متر مشاهده شود ممکن است سیاه به نظر برسد ،همان طعمه اگر از پهلو با فاصله ۱۲ متر مشاهده شود ، به نظر سیاه ، یا خاکستری بسیار تیره یا قهوه ای بنظر میرسد، حتی اگر به سمت لایه های سطحی آب حرکت کند.

از نظر ارزش انتخاب لور ، این پدیده از دست دادن نور و رنگ در زیر آب ، اهمیت رنگ در ترفندهای ماهیگیری را بیشتر از دلایل دیگر مسخره می کند ، با این حال ماهیگیران در سراسر جهان همچنان استدلال می کنند که یک رنگ خاص حتی در ماهیگیری با جیگ هد یا لور در آب های عمیق بهتر از دیگری است. نکته جالب این است که ، اگر از نیمی از ماهیگیران نظرات خود را درباره موثرترین رنگ لور بخواهید ، به احتمال زیاد شش پاسخ متفاوت دریافت خواهید کرد.

شاید وقت آن باشد که هنگام انتخاب لور یا قاشقک، رنگ را به انتهای لیست معیارها منتقل کنیم و تأکید بسیار بیشتری بر اندازه ،وزن، عملکرد ، شکل ظاهری و سرعت طعمه های مورد نظر خود داشته باشیم.