در این پست به در خواست دوستان عزیزم روش صحیح تهیه و صید ماهی با بویله ها یا همان خمیرهای جوشانده شده رو بطور مختصر توضیح میدم امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره.

در کشور های اروپایی و به خصوص بریتانیا که مهد صید حرفه ای ماهی کپوره جوشانده ها  به عنوان طعمه های مرسوم در صید کپور ماهیان مورد استفاده قرار میگیرن و ترکیب و نوع مواد تشکیل دهندش به محیط صید و شخص ماهیگیر بستگی داره! دوستان عزیز با من تماس میگیرن که چرا ماهیگیران اروپایی با جوشانده میتونن ماهی صید کنن ولی توی کشور خودمون این سیستم جواب نمیده! جواب این سوال بر میگرده به محیط صیدمون و رفتار ماهی های بومی اون منطقه،وقتی شما فیلم ماهیگیری یک ماهیگیر حرفه ای رو در یک دریاچه زیبا در انگلیس یا آلمان یا هر کشور اروپایی دیگه ای رو می بینین توجه داشته باشین که ماهی های اون دریاچه سالهاست با مواد پایه جوشانده مورد نظر مورد تغذیه قرار گرفتن و طعمه پاشی مداوم جوشانده ها قبل از ماهیگیری توسط ماهیگیران به مرور و طی سالها ماهی های بومی اون دریاچه رو به تغذیه از جوشانده ها ترغیب کرده و طعمه جوشانده در اکثر تالابها و دریاچه های این کشور ها جا افتاده!پس وقتی شما واسه صید ماهی کپور به سد یا تالابی مراجعه می کنین مهمترین قضیه شناخت قبلی ترکیبات طعمه مورد نظرتون توسط ماهی های ساکن اون محیطه! تنها راحل طعمه پاشی متداوم و با برنامه است که لزوما”زمان بره و حاصل تلاش یک ماهیگیر صبور و حرفه ایه!

گام بعدی شناخت ترکیبات تشکیل دهنده ی جوشانده هاست !من در پستهای قبلی طرز تهیه و مواد تشکیل دهنده ی جوشانده هارو مفصلا” توضیح دادم ولی مختصرا” توضیح میدم، جوشانده ها از دوقسمت مواد پایه و قسمت فضای باز تشکیل شده ،مواد پایه شامل: آرد غلات بخصوص آرد گندم ،آرد سمولینا،آرد ذرت و آرد سویاست.فضای باز شامل:تخم مرغ،پودر میگو و ماهی،پودر سیر،شکلات،اسانسها ، رنگهای خوراکی و…است.

قطر وسایز جوشاندها به وزن ماهی مورد صیدتون بستگی داره و عموما” برای ماهی کپور قطر ۱ تا ۲ سانتیمتر مناسبه،جوشانده ها رو نباید بیش از ۲ دقیقه بجوشانید و همچنین نباید تایم جوشاندن جوشانده هاتون کمتر از ۲۰ ثانیه باشه!

بعد از اینکه جوشانده ها رو از آب جوش خارج کردین درون یک حوله تمیز قرار بدین تا آبش رو سریع جذب کنه بعد بذارین ۶ ساعت به دور از نور خورشید در یک جای خنک تا کمی خشک بشن اکثر دوستان در این مرحله به مشکل بر میخورن ! یا اونقدر میذارن جوشانده ها بمونن که در نتیجه بکلی آبشون رو از دست داده و خشک میشن و در نهایت ترک میخورن یا قبل از خشک شدن نسبی اقدام به بسته بندی میکنن که کیفیت جوشانده ها کاهش پیدا کرده و سریع کپک میزنن!!!همین که کمی رطوبت در حد۱۰درصدباقی بمونه کافیه، بعد به دقت جوشانده هارو درون کیسه نایلونی قرار بدین هواش رو تخلیه کرده و تا روز ماهیگیری در فریزر نگهدارین (دوستان توجه کنین در فریزر نه یخچال!).

روز ماهیگیری توجه داشته باشین که  هنگام طعمه پاشی از گلوله های مواد تشکیل دهنده جوشاندها و تعدادی جوشانده در سایز طعمه تون اطراف ریسه هدف استفاده کنین تا ماهی ها هنگام تغذیه از مواد طعمه پاشی شده احساس دوگانگی با طعمه اصلی بهشون دست نده!

 

حالا شاید سوال پیش بیاد که چرا ما از جوشانده باید برای صید کپور استفاده کنیم مگه طعمه های دیگه مشکلی دارن مثل کرم خاکی ،خمیر یا حشرات و غیره….جواب اینه که بله اگه می خواین کپور بالای ۲ کیلو صید کنین این سیستم و طعمه بهترین گزینه است به دلایل زیر:

۱٫قطر جوشانده های در حدی است که ماهی های کوچکتر قادر به بلعیدن و تخریب طعمه نیستن! ولی برای مثال کرم خاکی روی قلاب مورد حمله ی هر سایز ماهی قرار میگیره و به ندرت و شانسی ماهی های بزرگ فرصت میکنن ماهی های کوچکتر رو کنار بزنن و طعمه رو به دست بیارن!

۲٫دوام و ماندگاری جوشانده ها چه موقع پرتاب و چه زیر آب به مراتب بیشتر از سایر طعمه هاست!

۳٫به علت تناسب جوشانده ها با مواد طعمه پاشی شده برای ماهی های مورد تغذیه از این مواد، جوشاندها جذابتر از سایر طعمه ها به نظر خواهد رسید!

۴٫در جوشانده ها فرد ماهیگیر قادر خواهد بود از اسانسهای متنوعی جهت جذب ماهی های بزرگتر که با تجربه تر هم هستن بهره بگیره!

۵٫ دلیل آخر سیستم برتریه که راندمان صید ماهی رو افزایش میده! و اون فقط و فقط به علت فرم قرار گرفتن جوشانده ها روی قلاب که باعث میشه قلاب در فاصله مناسب از طعمه و آزادانه قرار بگیره که من این موضوع رو در پست های اینده مفصلا” براتون آنالیز خواهم کرد!