اکثر ماهیگیران ماهی سوف به اندازه یک فروشگاه لوازم ماهیگیری کوچک طعمه مصنوعی دارند. با این حال ماهیگیر ماهی سوف برای صید ماهی در بیشتر آبراه ها فقط به تعدادی طعمه نیاز دارد. تولیدکنندگان این واقعیت را می دانند که ، ماهیگیران مانند کودکان در یک فروشگاه آب نبات فروشی هستند و همه چیز برایشان خوب به نظر می رسد! اگر تمرکز خود را روی اصول ماهیگیری حفظ کنیم ، می توانیم در هزینه های زیادی صرفه جویی کنیم و همچنان به اندازه دیگر ماهیگیران ماهی سوف بگیریم. برای کمک به این تمرکز ، بیایید با تقسیم کردن یک آبراه به سه طبقه و سپس طعمه های مورد نیاز در این سطوح ، آنچه را که ماهیگیر برای صید ماهی سوف نیاز دارد ، ساده کنیم.

این سه سطح آب برای دریاچه ها ، حوضچه ها و سیستم های رودخانه ای کاربرد دارد. سطح ابتدایی عمق ۱.۵ متر یا کمتر از روی آب است. سطح پایین یا انتهایی هر چیزی است که در ۱.۵ متر انتهایی آب قرار دارد. آنچه که باقی مانده سطح یا طبقه میانی است که کل آب بین سطح ابتدایی و انتهایی است. اکثر سوف ها براساس زمان سال و زمان روز در یکی از این سه سطح آب قرار می گیرند. لور های ما باید براساس قسمتی از آب باشد که فکر می کنیم بیشترین میزان سوف در آن است.

 

 

طعمه مناسب آبهای سطحی
در طول ماههای گرم و شرایط کم نور ، ماهی سوف زمان قابل توجهی را در نزدیکی طبقه سطحی آب صرف خواهد کرد. این اتفاق در اوایل و اواخر روز یا در روزهای ابری رخ می دهد. در این شرایط یک ماهیگیر باید به دنبال طعمه های با عمق حرکت کم باشد تا ماهی سوف را که به طور فعال تغذیه می کند ، جذب کند. صدها انتخاب در مورد طعمه های سطحی وجود دارد ، اما شما فقط و فقط به دو مورد نیاز دارید.یک طعمه به سبک پاپر (شکل ماهی) و یک پروپلر( قاشقک).

طعمه پاپر بدنه ای استوانه‌ای با صورت صاف یا مقعر خواهد داشت.این شکل به طعمه اجازه می دهد تا هنگامی که روی سطح لرزش ایجاد می کند ، صدایی جذاب برای سوف ایجاد کند و آب به اطراف پاشیده شود. زمانیکه سطح آب آرام است و موج و تکان وجود ندارد از طعمه هایی به شکل ماهی استفاده کنید.

قلاب میتواند در جلو ، عقب یا هر دو طرف طعمه قاشقک باشد. قاشقک ها هنگامی که در سطح آب کشیده می‌شوند ، درخشش زیادی دارند سطح آب را برهم می زنند و در آب تحرک ایجاد می کنند. از قاشقک ها وقتی که باد موج ایجاد می‌کند و یا سطح آب دارای موج کوچکی است، استفاده کنید. انتخاب رنگ باید همیشه به پوشش گیاهی و جانوری محلی شباهت داشته باشد ، غالباً رنگ نقره ای با ترکیبی از سایه های رنگی خواهد بود.
حتی با وجود هزاران گزینه دیگر جذب ماهی در بازار امروز ، یک ماهیگیر با یکی از این دو مدل طعمه در هر شرایط آب بالا به موفقیت دست می یابد.

 

 

طعمه مناسب سطح میانی آب

بیشتر عمر ماهی سوف در سطح میانی آب می گذرد. این جایی است که ماهی سوف بین زمان‌های تغذیه و استراحت حرکت می کند. همچنین ، در اواخر تابستان و پاییز ، تقریباً تمام ماهی های سوف در این قسمت از سطح آب در حال تعقیب ماهی های طعمه ای مهاجر خواهند بود. گزینه های طعمه در این سطح آب  لور زبانه دار ، هر دو حالت ویبره دار و بدون ویبره ، و لانسه ها است. استفاده از این طعمه ها نسبتاً آسان است و به راحتی و با تنظیم وزنه می توان با آنها در هر عمقی ماهیگیری کرد.

لور ماهیگیری

لور ماهیگیری

هنگام ماهیگیری با لور ها ، هدف این است که دریابید چقدر عمق و چه سرعتی برای بیرون آوردن طعمه خود برای صید ماهی سوف نیاز دارید. تنها راه یافتن پاسخ این سوال شروع به ماهیگیری است. طعمه خود را از آب بیرون بیاورید و با پرتاب های مختلف ، سریع و آهسته آن را بررسی کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. پس از پیدا کردن پرتاب مطلوب، این روند را تکرار کنید. به خاطر داشته باشید ، عمق حرکت طعمه وابسته به سرعت بیرون کشیدن و حداکثر قابلیت در عمق فرو رفتن طعمه است. هرچه سریعتر آن را بیرون بکشید عمیق تر می شود. با تغییر سرعت بیرون کشیدن ، میتوانید عمق طعمه را تغییر می دهید. اکثر طعمه ها دارای درجه بندی عمق هستند ، تعیین اینکه در آن زمان ماهی سوف در چه عمقی تغذیه میکند به شما در انتخاب طعمه مورد استفاده کمک خواهد کرد. هنگام تنظیم جعبه لوازم خود ، داشتن دو انتخاب از هر دسته عمق کافی خواهد بود.

 

لور های بدون زبان به جای مشخصات عمق فرو رفتن در آب ، از نظر وزن دسته بندی می شوند. پس از پرتاب ، طعمه را از انتهای آب بالا بکشید و در عمقی که سوف در آن وجود دارد مقداری نگه داشته و بیرون کشیدن خود را شروع کنید.
درست مثل لورهای زبانه دار ، از سرعتهای مختلفی استفاده کنید تا اولین نتیجه را بگیرید و سپس آن سرعت را تکرار کنید. بیرون کشیدن با سرعت کمترعمق طعمه را بیشتر می کند. لور های بدون زبانه معمولاً صدای جغجغه های بسیار بلندی دارند که وقتی ماهی سوف حالت تغذیه ای تهاجمی دارد ، آنها را به خود جذب می کنند. اگر گروهی از ماهی های سوف در حال تغذیه پیدا کنید ، یک لور مناسب می تواند به شما کمک کند خیلی سریع بسیاری از آنها را بگیرید. عاقلانه است که در این گروه طعمه دو اندازه ۷ گرم و ۱۴ گرم داشته باشید تا به شما امکان ماهیگیری در اعماق مختلف را بدهد. گزینه مناسب رنگ مانند رنگبندی بقیه طعمه ها، نقره ای برای بازتاب و انعکاس رنگ گیاهان بومی هستند.
برای راحتی انتخاب ، نقره ای با پشت مشکی و نقره ای با پشت آبی واقعاً تنها دو رنگی است که شما برای جذب ماهی نیاز دارید. بر اساس شرایط آب و نور خورشید بهترین رنگ را برای استفاده انتخاب کنید. در شرایط تاریک از طعمه های تیره تر استفاده کنید.

لور ماهیگیری

لور ماهیگیری

استفاده از لانسه، ماهیگیر را قادر می سازد طعمه هایی را که‌مانند علف یا تکه ای چوب به نظر می آید را به ماهی سوف که در سطح میانی آب است ارائه دهد. پرک لانسه از قلاب در برابر گیرهای دردسرساز محافظت می کند ، اما در هنگام برخورد سوف از نقطه قلاب کنار می رود. بیرون کشیدن لانسه با سرعت متوسط ​​یک نقطه شروع عالی است ، سپس سریعتر و آهسته تر تغییر دهید تا زمانی که یه نتیجه مطلوب برسید.

هنگام انتخاب لانسه ، فقط دو رنگ مورد نیاز برای ماهیگیر وجود دارد: اول ، سفید با پرک های نقره ای برای آب شفاف ؛ دوم ، استفاده مجدد از طیف رنگی سبز با بدنه طلایی برای آب کدر یا گل آلود. خوشبختانه تعداد گزینه های رنگی زیادی برای بدنه لانسه وجود ندارد بنابراین تمرکز رو ماهیگیری راحت تر خواهد بود. با این حال ، یک ماهیگیر می تواند در گزینه های پرک موجود در لانسه ها گیج شود. پرک های لانسه ها، سبک، اشکال و رنگ های مختلفی دارند. در حالی که زمان و مکان خاصی وجود دارد که ممکن است یک شکل خاص از لانسه صید بیشتری از دیگر لانسه ها ایجاد کند ، یک شکل لانسه وجود دارد که در همه شرایط موثر است و آن پرک مدل ایندیاناست. پرک ایندیانا به صورت قطره اشک ساخته شده و انعکاس نور و لرزش زیادی در آب ایجاد می کند. در واقع ترکیبی از تمام سبک های پرک است که در یک پرک ترکیب شده است. لانسه با پرک مدل ایندیانا به اندازه تمامی لانسه ها موثر است.

انواع پرک ماهیگیری

انواع پرک ماهیگیری

 

وزن لانسه ها از ۳ گرم تا ۴۲ گرم متفاوت است. تقریبا تمامی ماهیگیزان از لانسه ۱۸ گرمی راضی هستند پس نیازی به خرید چندین سایز مختلف ندارید چون با تغییر سرعت جمع کردن نخ ماهیگیری می توانید عمق لانسه را در سطح میانی آب کنترل کنید.

گزینه های رنگ برای طعمه های سطح میانی آب ​​فقط توسط تصورات تولید کننده محدود می شود و ماهیگیران درگیر این موضوع می شوند. ماهیگیرانی هستند که می گویند به طعمه ای نیاز داریم که نقره ای باشد و پشت آن سیاه باشد و یک نقطه نارنجی روی شکم داشته باشد یا اینکه باید یک نقطه سبز نزدیک دم داشته باشد. اما تجربه میگوید ، فقط تعداد انگشت شماری از رنگها لازم است. نقره ای یا سفید نقطه شروع خوبی هستند زیرا آنها از سایه ها و انعکاس نور در دریاچه یا رودخانه تقلید می کنند. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که دارای نوع خاصی از بچه ماهی بومی است ، یافتن طعمه به آن رنگ نیز امکان پذیر است. با این حال درگیر انواع مختلف رنگ‌ها نشوید.

طعمه مناسب برای سطوح پایین آب

آخرین سطح طبقه پایین آب است. آب سردتر است. ماه های زمستان بهترین زمان ماهیگیری در سطوح پایین آب است. اینجا متداول ترین مکانی است که ماهیگیران برای گرفتن ماهی سوف تلاش می کنند. دانستن این موضوع می‌تواند بسیار موثر باشد زیرا سوف ها دوست دارند در زیر اشیا پایین آبراه ها یا در اطراف آن ها پنهان شوند. چیزهایی مانند تخته سنگ ، کنده ، توده های ساخته شده توسط بشر و هر آنچه که یک سوف می تواند در کنار آن بنشیند ، پناهگاه ، امنیت و محل کمین را فراهم می کند. همه چیزهایی که پوشش و امنیت ماهی سوف را فراهم می کند ،برای ماهیگیران نا امید کننده هستند زیرا طعمه هایشان در آنها گیر می‌کند. در این جاست که ما به کرم پلاستیکی یا طعمه سلیکونی روی می آوریم (طعمه های موجودات از جنس پلاستیک نرم با چندین زائده هستند). ما با این طعمه ها از موجوداتی که در کف دریاچه ها و رودخانه ها زندگی می کنندتقلید میکنیم. قابل توجه ترین موجوداتی که در پایین ترین سطح آب وجود دارد ، میگو و خرچنگ و کرم های دراز است. هنگام انتخاب طعمه پلاستیکی نرم ، رنگ خرچنگ و میگو محلی خود را در نظر بگیرید. مانند هر انتخاب طعمه دیگری ، اگر گزینه های خود را با حشرات و موجودات محلی تطبیق دهید ، نتایج بهتری خواهید داشت.
در حالی که روش های مختلفی برای قلاب زدن طعمه های نرم وجود دارد ،ساده ترین آنها جیگ هد با یک حشره نرم محافظ یا سبک تگزاس است. که هر دوی این روش ها مانع از دست دادن طعمه میشود.
افراد زیادی اعتیاد به جمع آوری طعمه های سلیکونی و پلاستیکی دارند درحالیکه سه رنگ ساده کرم و دو مدل طعمه میتواند ماهی سوف را در پایین ترین سطح آب هم شکار کند. کرم دم فرفری پلاستیکی دوازده سانتی و یک قورباغه مصنوعی ۸ سانتی بهترین گزینه های طعمه هستند. لانسه با رنگ سیاه با پوسته های قرمز و زرد و نارنجی گزینه مناسب برای همه شرایط آب از شفاف تا گل آلود فراهم می کند. علاوه بر این ، رنگهایی را که شبیه گیاهان بومی منطقه شماست را میتوانید اضافه کنید.

 

انواع طعمه ژله ای ماهیگیری

انواع طعمه ژله ای ماهیگیری

اگر سطوح مختلف آب را در ذهن داشته باشید و گزینه های طعمه را با گیاهان و موجودات ریز محلی تطبیق دهید ، به راحتی می توانید ببینید که ماهیگیران برای گرفتن ماهی سوف به یک فروشگاه لوازم قابل حمل احتیاج ندارند. ماهی سوف یک شکارچی فرصت طلب است که هر چیزی را که زنده به نظر می رسد و در دهان آن قرار می گیرد ، می خورد. به عنوان ماهیگیر ، فقط باید فرصت هایی را که ماهی سوف به دنبال آنهاست با ارائه طعمه مناسب در سطوح مختلف آب ایجاد کنید. طعمه های مصنوعی وسایل شما هستند. این شما هستید که باید در زمان و مکان مناسب از آنها استفاده کنید. فقط با چند طعمه می توانید تمام ابزارهای مناسب را برای هر کاری روی آب داشته باشید.